اخبار دفتر
مکارم
1395/10/16 پنجشنبه دیدار برگزار کنندگان همایش ملی فضای مجازی پاک با آیت الله مکارم شیرازی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و برگزار کنندگان همایش فضای مجازی پاک با آیت الله مکارم شیرازی دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای برگزاری سومین همایش فضای مجازی پاک گفت: خوشبختانه روز به روز دغدغه ها نسبت به مشکلات فضای مجازی بیشتر می شود.
این مرجع تقلید افزود: زمانی عده محدودی این فریاد را برمی آوردند؛ ولی امروز حوزه و دانشگاه و برخی از مسئولین و نهادهای مختلف نیز به این مساله پی برده اند و در میدان حاضر شده اند.
معظم له بیان کرد: امیدواریم این حضور مقدمه ای برای حل این معضل که مهمترین معضل سیاسی و اجتماعی و اخلاقی و دینی امروز است، باشد. 
آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: در عرصه سیاسی نیز با کوچکترین مساله باعث فراگیر شدن آن و بهره برداری دشمنان در خارج از کشور می شوند.
ایشان افزود: در این زمینه دو نوع برخورد می توان داشت؛ نخست اینکه برخورد سلبی داشته باشند که دشمنان نتوانند از آن استفاده کنند؛ راه دیگر آن است که بتوانیم جانشین خوبی عرضه کنیم و نیروها را متوجه این فضا کنیم که روی آن فضای مسموم زوم نکنند.
معظم له بیان کرد: اگر شبکه ملی تقویت شود و تمام نیازهایی که مردم دارند در آن فضا ریخته شود و در اختیار مردم قرار گیرد، می توانیم مشکلات این عرصه را کم کنیم.
آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: جلوگیری ها چندان کارساز نبوده است؛ یعنی با فیلترها نمی توان حساب خاصی بازکرد، زیرا می توانند این فیلترها را از دیگر طرق خاص باز کنند پس باید از راه دیگر وارد شد.
این مرجع تقلید گفت: کسانی که در این عرصه فعالیت مثبت دارند، قطعا ذخیره یوم المعاد خویش را تجمیع می کنند؛ متاسفانه شورای فضای مجازی چندان دلسوزانه در این عرصه کار نمی کند، امیدواریم که در این عرصه کار جدی تری انجام دهند.
در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی گفت: تلاش این شورا در جهت رسیدن به فضای پاک مجازی است و در قالب همایشی که برگزار می شود سعی داریم که اذهان مردم و مسئولین را نسبت به این مساله روشن کنیم.
وی افزود: در دفتر تبلیغات نیز 100 گروه طلبه را در عرصه فضای مجازی پشتیبانی می کنیم. در این زمینه یک کانال تلگرامی که در زمینه احکام فعالیت می کند که دارای 50 هزار عضو است، ولی با همه کارهایی که انجام می شود نیز نمی توان از فسادهای فراوان در این فضا عبور کرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: طلابی که در این عرصه فعالیت می کنند، نوپا هستند و همانگونه که در تبلیغ سنتی مهارت ها و ویژگی های خاصی باید وجود داشته باشد، در عرصه تبلیغ نوین نیز نیازمند یک رویکرد جدی هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی تصریح کرد: در دفتر تبلیغات اسلامی نیز اولویت خاصی برای کار در این عرصه داریم و به همین دلیل سعی کردیم با چهره های متدین دانشگاهی و اجرایی که فعالیت های گسترده ای را در این زمینه دارند، ارتباط ایجاد کنیم.
در ادامه این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: اصل همایش فضای مجازی در روز 19 اسفندماه برگزار می شود، ولی در دو روز قبل از آن نشست های تخصصی برگزار خواهد شد.
وی افزود: اولین همایش در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی  و سال دوم در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و امسال این همایش در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم  برگزار می شود.
وی گفت: امسال 25 مرکز حوزوی و دانشگاه در این همایش با ارسال مقالات و کمک به برگزاری این همایش، مشارکت داشته اند.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: اصل ایده ای که موجب برگزاری این همایش شد که تا کنون 50 مقاله به آن ارسال شده است، آن بود که باید ادبیات این رویکرد توأمانی که دارای تهدید و فرصت است، تبیین شود.
حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمود فضای مجازی به قتلگاه جوانان و نوجوانان مبدل شده است و به همین خاطر باید لوازم این بخش در کشور رعایت شود. 
وی گفت: مطالبات فنی که در این همایش از سوی اساتید متخصص در این عرصه بیان می شود، بهانه ای برای مجریان این بخش نمی گذارد که بگویند طلاب از این فضا آشنایی فنی کافی ندارند.
حجت الاسلام والمسلمین روستا آزادبیان کرد: درگیر کردن خانواده ها و آموزش و پرورش با این همایش در قالب نمایشگاه تخصصی که در این همایش برگزار می شود از جمله برنامه های سومین همایش فضای مجازی خواهد بود.
وی گفت: در روزهای 17 و 18 اسفند ماه سال جاری پنل های تخصصی از جمله فقه و فضای مجازی، اخلاق در فضای مجازی و سواد فضای مجازی (راهکارها تهدیدات و مشکلات) برگزار می شود.
کلمات کليدي
همایش, فضای, مجازی, پاک