اخبار دفتر
اعرافی
1396/6/27 دوشنبه مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور:  باید مقوله جمعیت را مثل مقوله مقاومت مهم بشماریم مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: مقوله جمعیت، نیازمند طراحی های نو، اقدامات و ابتکارات جدید و حرکت جدی تر است و انتظار حوزه از مسؤولان برداشتن گام های بلند تر و تصحیح خطاها و اشتباهات گذشته است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله علیرضا اعرافی در همایش حوزه علمیه و جمعیت که با همکاری نهادهای حوزوی در مرکز همایش های بین المللی پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، اظهار داشت: در همه جا مطرح می شود که نگاه فقه شما و اسلام در مقوله جمعیت چه موضعی است که گاهی شبهه افکنی می شود که آیا تغییری در این موضع صورت گرفته است که علل آن را جویا می شوند. 
وی در پاسخ به این شبهه گفت: با نگاه دقیق فنی فقهی موضع روشنی وجود دارد و تفکیک بین عناوین اولیه و ثانویه موضوع موقف فقه در برابر ازدیاد یا کاهش نسل یا جمعیت را روشن می کند.
رییس شورای هماهنگی نهادهای حوزوی افزود: مستحب مؤکد است که اخبار مستفیذ بر ترغیب های متعدد نسبت به تکثیر جمعیت است و تأکیدات بلیغ و گسترده ای بر روی تکثیر اولاد وجود دارد و فلسفه های متعدد دنیوی، اخروی و حکمت های گوناگون ذکر شده و حکم پایه لامتغیر ثابت نسبت به تکثیر اولاد است. 
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: از منظر عناوین ثانویه که به مسأله نگاه کنیم این حکم می تواند محکوم به احکام خمسه شود و عناوین ثانویه همان اهرم های کارساز فقه مترقی اسلام است و انواع عناوین ثانویه داریم که گاهی می گوید تنظیم کن گاهی بیان می کند که افزایش بده و این عناوین ثانویه که متکی به واقعیت های اجتماعی است، تفاوت پیدا می کند. 
وی با اشاره به نیازمند کشور به تغییر اساسی در مسأله جمعیت افزود: حکم اولیه می تواند با این عناوین یک احکام ثانوی پیدا کند و آنچه که در یک مقطعی برخی از بزرگان و نظام به یک ساماندهی رسیده بودند، کاملا عنوان ثانوی و مقطعی بوده و از زمانی هایی است که رهبر معظم انقلاب به نوعی عذرخواهی کردند که این عذرخواهی بود که دیگران باید می کردند. از سال های 1370 آن عنوان متنفی شده است که امروز عناوینی داریم که ما را نیازمند تغییرات اساسی در مسأله جمعیت می کند. 
آیت الله اعرافی اظهار داشت: وقتی که بحث جمعیت مطرح می شود، یک بار از منظر خانواده و افراد است و احکامی دارد و یکبار از منظر سیاست گذاری کلان اجتماعی و نهاد حکومت و نظام مطرح می شود که احکام می تواند متفاوت باشد و در مقام سیاست گذاری می تواند یک الزام قوی برای نظام وجود داشته باشد. 
وی گفت: ترغیبات به کثرت جمعیت و افزایش نسل به دو گونه است که برخی مستقیم آمده و برخی دیگر غیر مستقیم مثل ازدواج به هنگام، نکوهش عذوبت، تزویج فرزندان، نکوهش طلاق، اصول و آداب یک زندگی سالم خانوادگی، ارزش های بالا در خصوص تربیت فرزند، الگوی ازدواج و منع سقط جنین مجموعه ای از احکام می باشد که نسبت به تکثیر نسل آمده است. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر منظومه احکام را کنار هم بگذاریم، یک جهت گیری کلان به سمت اصالت خانواده، تکثیر جمعیت، تربیت صحیح ما را هدایت کند؛ این فقه نظام ساز ما است که اگر این منظومه را کنار هم بگذاریم چشم انداز بسیار مترقی در بحث خانواده و جمعیت از فقه ما قابل استفاده است. 
وی افزود: تصور یک تناقضی در فقه یا تعارضی از مواضع نظام و بزرگان هرگز نباید بشود چرا که با شرایط است که آن حکم اولی را محکوم به حکم ثانوی می کنیم. 
آیت الله اعرافی اظهار داشت: در آستانه ایام تبلیغی موضع نظام مورد تأیید قرار می گیرد و حوزه تأکید می کند که شرایط درونی، بیرونی، جهانی و عناوین گوناگون موجود، تحلیل های آماری و جمعیت، عناوینی را بر ضرورت ترغیب و سیاست گذاری افزایش جمعیت گذاشته است. 
وی گفت: عزت اسلامی و مخاطرات پیش روی جامعه و کشور قرار دارد، به این دلیل موضع حوزه موضعی بسیار جدی به مسأله جمعیت است. 
رییس شورای هماهنگی نهادهای حوزوی در ادامه به مطالبات نهاد حوزه و اساتید و بزرگان حوزه پرداخت و تصریح کرد: برخی از مطالعات در این مسأله به ما، برخی به دولت و  برخی به قوای تقنینی و وزارتخانه ها برمی گیرد که در پنج محور قابل ذکر است، یکی مباحث تئوریک و نظری بوده که وظیفه حوزه و دانشگاه و نهادهای مسئول است که و مقوله ای حیاتی بوده که با حیات امت و کشور در ارتباط است و این مقوله پیچیده و نیازمند تحقیقات پیوسته از منظر مباحث آماری، فقهی، حقوقی، اخلاقی، کلامی و فلسفی است. 
وی افزود: این مسأله از زوایای مورد بحث حوزه و دانشگاه است که در مقوله جمعیت، دائم فکر و تئوری تولید و عرضه شود و این مقوله به نهاهای علمی کشور برمی گردد. 
آیت الله اعرافی اظهار داشت: محور دوم مطالبات نهاد حوزه این است که در مقوله جمعیت با توجه به اینکه از یک زمان راه اشتباهی را طی کردیم، نیازمند یک الگوی فرهنگی درازمدت هستیم که این راه اصلاح شود و از نگاه کاهش و نگاه حداقلی باید به نگاه حداکثری نسبت به جمعیت برویم که نیازمند نگاه فرهنگی و تبلیغی است، چرا که امواج به سمت کنترل و کاهش جمعیت بوده که کار فرهنگی درازمدت و دقیقی نیاز دارد.
مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: در این الگو(تشریفات، طلاق های آسان، تک فرزندی و کم فرزندی، بی توجهی به اصول مدیریت خانواده و الگوهایی که در عمق فرهنگ ما رسوخ کرده) باید تغییر صورت گیرد که نیازمند کار کلانی است که حوزه، دانشگاه، آموزش و پروش، رسانه ها و دستگاه های رسانه ای، دستگاه های فرهنگی، وزارت بهداشت مسئولیت دارند. 
وی گفت: تغییر این الگوها باید از طریق تبیین، تحلیل و ارائه درست آمار و تصویر صحیح از آینده سناریوهای پیش روی ما ترویج و اشاعه شود و این پیام افزایش جمعیت به شکل سنجیده و نهان در فیلم و سینما و کتب درج شود. 
آیت الله اعرافی افزود: شبهه هایی در مسائل اقتصادی، فقهی اجتماعی و ... مرتبط با این موضوع مطرح است که باید پاسخ داده شود. همچنین باید در برابر نسخه های غیر بومی از قبیل 2030  پاسخ داد و عمق آنچه که رهبری می فرمایند تشخیص داده شود. 
امام جمعه قم تصریح کرد: محور سوم اصلاح و تدوین قوانین است؛ قوانین کاستی دارد که مجلس باید با قاطعیت، سرعت و روحیه انقلابی برخی از قوانین را کنار بگذارند و قانونی را به سرعت تصویب کنند. 
وی افزود: برخی از آیین نامه ها باید در سطح دولت تصویب شود. آیین نامه نویسی نیازمند تحولات جدی است که مطالبه حوزه اصلاح آنها است. 
آیت الله اعرافی اظهار داشت: محور چهارم مطالبات، ارائه خدمات و تسهیلات است که عمدتا باید در قوانین دیده شود. این این مطالبه به نهادها، بانک ها، مسئولان، مؤسسات خیریه، بیمارستان ها و وزارت بهداشت برمی گردد که مسئولیت این وزارت خانه سنگین است و بخش مهم به درمان زوج های نابارور مربوط می شود.
وی گفت: در مسأله افزایش جمعیت، تسهیل ازدواج جوانان(ده میلیون نفر) و رفع مشکل زوج های نابارور(سه میلیون زوج) بسیار مهم است؛ دولت، نهادها، مردم و مؤسسات باید تغییر رویکرد دهند. 
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: محور پنجم مطالبات حوزه، نظارت است که دستگاه ها قضایی و دستگاه های مربوطه، وظیفه رصد دائم را دارند که به مردم و نهادهای مسئول و به بخش هایی که در مسؤول ارائه شود. 
وی افزود: وظیفه خود را در پاسخ به فرمایشات رهبری و مراجع ادا کنیم و به تبیین و ترویج موضوع جمعیت بپردازیم و مبلغان به این محور در فعالیت های تبلیغی در سراسر کشور با نگاه عالمانه، سنجیده و دقیق بپردازند و به فرهنگ و سلامت خانواده و افزایش جمعیت بر اساس نیاز امروز و آینده کشور توجه کنند. 
آیت الله اعرافی اظهار داشت: ما به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی امروز الگو هستیم و جهان برای الهام پذیری به ما نگاه می کند و دنیایی از عداوت و دشمنی متوجه ما است و مقوله جمعیت یک مقوله راهبردی و اساسی در این میدان رقابت ها و مبارزه با تهاجمات گسترده فرهنگی است و این مقوله را باید مثل مقوله مقاومت باید مهم بشماریم و حوزه انقلابی بر اساس رهنمودهای رهبری و مراجع عظام نسبت به این مسائل کلان کشور و نظام و انقلاب و امت اسلامی حساس باشد.
وی گفت: ما با نگاه کلان و فراتر از نگاه های قومی، نژادی، مذهبی و با نگاه فراتر از حتی ایران، یعنی امت اسلامی فکر می کنیم که مقوله جمعیت، نیازمند طراحی های نو، اقدامات و ابتکارات جدید و حرکت جدی تر است و انتظار حوزه از مسؤولان برداشتن گام های بلند تر و تصحیح خطاها و اشتباهات گذشته است.