پارسانیا
1396/5/28 شنبه استاد پارسانیا: علم ابزار دست انسان نیست عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی علمی که محصول برساخته ذهن یا حیات اجتماعی انسان باشد را سبب تسلط انسان بر علم دانست و سرآغاز خطا خواند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در مراسم اختتامیه سومین دوره آموزشی طرح ملی نخبگان علوم انسانی با اشاره به روایت «العلم سلطانه»، گفت: علم ابزار دست بشر نیست و  جاهل اگر علم نداشته باشد، در یک نظام عالمانه‌ای تدبیر می‌شود.

وی با بیان اینکه علم در جهان غرب ابزار قدرت است، به بررسی رویکردهای ابزارانگارانه به علم از بعد شناخت پرداخت و افزود: علم مدرن را علم ابزاری و عقلانیت آن را عقلانیت ابزاری می‌خوانند و کار به جایی می‌رسد که ملاک صحت و سقم اگر در عمل جواب داد دلیل بر درست بودن آن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگرچه علم ما را بر عالم طبیعت مسلط می‌کند و در حوزه علوم طبیعی و اجتماعی یک سلطه بر رفتارهای اجتماعی و طبیعی می‌دهد، اما باید بدانیم که علم به لحاظ ذات خود ابزار دست انسان نیست بلکه خود سلطان است.

وی علمی که محصول برساخته ذهن یا حیات اجتماعی انسان باشد را سبب تسلط انسان بر علم دانست و آن را سرآغاز خطا خواند که سبب می‌شود بیش از آنچه می‌داند سخن گوید و دچار بدفهمی از علم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که سخن از کسی است که علم الکتاب نزد او است و روایت آن را بر امیر بیان علی(ع) تطبیق می‌کند، گفت: زمانی می‌گوییم علم قدرت می‌آورد بر نگاه بشر امروز است و گاهی می‌گوییم علم هیمنه و قدرت دارد و انسان آن را می‌یابد.

وی افزود: انسان می‌تواند به علم عمل نکند و آن را انکار کند اما نمی‌تواند نفهمد، این در مقابل نظریاتی است که علم را حاشیه ساخت انسان می‌دانند در حالی که اگر انسان علم را ساخته بود باید اختیارات خود را مقوم علم می‌دانست اما واقعیت آن است که انسان در حقیقت علم کاره‌ای نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا تأکید کرد: علم نوعی ولایت بر انسان دارد و تقرب مبدأ قدرت را نصیب او می‌کند، براین اساس می توان گفت که دوری انسان از خداوند دوری زمانی و زمینی نیست، 

عضو شورای عالی‌ انقلاب فرهنگی دور شدن از خداوند را به سبب جهل دانست و گفت: سیر ما و دور شدن ما از نزد خداوند دور شدن در زمین و زمان نیست بلکه نزدیک شدن به چیزی است که از ما به ما نزدیک‌تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این‌که علم مسیر انسان را در راه رسیدن به خدا مشخص می‌کند، اظهار داشت:‌ الهام و علم حصولی مرتبه نخست علم است که خداوند آن را به همه می‌دهد اما وقتی این علم بخواهد قوی و قدرتمند شود مسیرش از راه تزکیه انسان است.

وی دوره جوانی را زمان تزکیه نفس خواند و با  اشاره به لحظات مؤثر بر تحول درونی و بیرونی انسان، زیارت معصومین(ع)، همسفر شدن با دوستان همراه و استفاده از اساتید دغدغه‌مند را علت‌های بهره‌بردن از دوره آموزشی گفتمان نخبگان علوم انسانی برشمرد.

این گزارش می‌افزاید: رونمایی از کتاب دومین دوره طرح ملی نخبگان علوم انسانی که براساس سخنرانی‌های اساتید تنظیم و از زبان گفتاری به زبان نوشتاری تدوین شده است، از دیگر بخش‌های این مراسم بود که با حضور حجج اسلام احمد واعظمی و حمید پارسانیا انجام شد.

گفتنی است، در مراسم اختتامیه سومین دوره آموزشی طرح ملی نخبگان علوم انسانی از خانم‌ها محدیث لطفی، فاطمه تجزیه‌چی، مریم سادات محمودزاده، مهدیه روحی، فاطمه مال میر، زهرا سادات موسوی و سیده زینب مرتضوی به عنوان برگزیدگان آن تقدیر شد.

علی تهرانچی، شعیب نریمانی، مصطفی سلیمانی، رضا باقری، محمدجواد فلاحتی، سیدعلی خاتمی، حسین صادقی، حسین عباسی و مهدی سلامی از دیگر برگزیدگان سومین طرح ملی نخبگان علوم انسانی بودند که در مراسم اختتامیه این دوره آموزشی از آنها تقدیر شد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما