نصرتی
1395/12/5 پنجشنبه اختصاص رده نخست برگزاری کرسی های ترویجی به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رییس اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از اختصاص رده نخست برگزاری کرسی های ترویجی به این پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام علی اصغر نصرتی در گفت و گویی به معرفی اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت و اظهار داشت: رسالتی که عمدتا بر دوش این اداره است، ایجاد ارتباط و فضاسازی بیرونی برای فعالیت های علمی پژوهشگاه، پژوهشگران، پژوهشکده ها، گروه ها و مراکز علمی آن است.

وی در راستای رسالت های اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه افزود: اگر بخواهیم به صورت جزئی تری به آن اشاره کنیم، فعالیت های این اداره شامل همکاری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور برای ارتقای کیفیت فعالیت های پژوهشی و کمک به توسعه و تعمیق پژوهش هایی است که در پژوهشگاه انجام می شود، همچنین ارتباط با هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی و نهادینه سازی و قانونمندکردن آنها و تزریق و تعمیق خروجی های کرسی های علمی به حوزه های دانشی و تخصصی که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عهده دار پیگیری آنها است.

حجت الاسلام نصرتی تصریح کرد: پیشینه کرسی های علمی در اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تأسیس دفتر جنبش نرم افزاری و توسعه علوم اسلامی در سال 1383 بر می گردد که متعاقب رهنمود مقام معظم رهبری بر رسالت حوزه ها و مراکز علمی بر توسعه دانش و برگزاری فضاهای آزاد و نظریه پردازی، این دفتر تشکیل شد؛ با برنامه هایی که شاید نقش پیشروی نسبت به سایر مراکز داشت، این تشکیلات سپس به اداره همکاری های علمی، پس از آن به مرکز همکاری های بین الملل و سرانجام به اداره همکاری های علمی و پژوهشی تبدیل شد.

رییس اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: از سال گذشته قرار بر این شد که ارتباط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مقوله فعالیت کرسی های علمی تحت قوانین و مقرراتی باشد که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و از طریق هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ابلاغ و پیگیری می شود؛ بنابراین با تفاهم نامه ای که بین مسؤولان این پژوهشگاه و هیئت حمایت از کرسی های علمی منعقد شد، اولین اقدام تأسیس و شکل گیری کمیته دستگاهی هیئت حمایت از کرسی ها در پژوهشگاه بود که این کمیته در واقع نقش اداره و تصویب و ارزش گذاری فعالیت ها را بر عهده دارد.

وی ضمن بیان آماری از کرسی های برگزار شده توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با شکل گیری کمیته دستگاهی از سال 1394 پژوهشگاه موفق به برگزاری 70 کرسی ترویجی ارائه و نقد ایده علمی شده و در فاز جدید فعالیت های خود بنا دارد که مسیر را به سمت برگزاری کرسی های تخصصی سوق دهد.

تفاوت کرسی های ترویجی و تخصصی

حجت الاسلام نصرتی به بیان تفاوت کرسی های ترویجی و تخصصی پرداخت و تصریح کرد: طبق مصوبات هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، کرسی ها به دو دسته تخصصی (نظریه پردازی، نوآوری و نقد) ترویجی(ارائه و نقد ایده علمی و مناظره علمی) تقسیم می شوند.

وی افزود: در کرسی های ترویجی تصویب کمیته دستگاهی کافی است، یعنی اگر کمیته دستگاهی، موضوع، اساتید و طرح نامه یک کرسی ترویجی اعم از ارائه و نقد علمی و نقد مناظره را تأیید کند، برای برگزاری آن کفایت می کند و هیئت حمایت از کرسی ها اقدام به صدور گواهی برای آن کرسی خواهد کرد.

رییس اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: اما کرسی تخصصی بعد از این که توسط کمیته دستگاهی طرح نامه، اساتید و موضوع مورد تأیید قرار گرفت و تصویب شد، باید طرح نامه و سایر مشخصات به تصویب هیئت حمایت و به صورت خاص کمیته تخصصی مربوط برسد.

وی با بیان این که کرسی های علمی به نوعی پژوهشی شفاهی به حساب می آیند، گفت: ارزش ارائه و نقد و نظریه پردازی و نوآوری و نقد علمی در کرسی های علمی از اعتبار پژوهشی برخوردار است؛ یعنی اعضای هیئت علمی همانطور که از مقاله و کتاب علمی امتیاز لازم را دریافت می کنند، در کرسی های علمی نیز امتیازهای پژوهشی خاصی برایشان لحاظ می شود.

حجت الاسلام نصرتی درباره فعالیت های علمی شفاهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این پژوهشگاه تاکنون موفق شده است 911 نشست علمی، 337 کرسی علمی(اعم از نظریه پردازی، نقد، مناظره و کرسی های ترویجی) و 112 کارگاه علمی در فعالیت های علمی شفاهی خود به ثبت برساند.

اختصاص رده نخست برگزاری کرسی های ترویجی به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

وی افزود: به اذعان مسؤولان حمایت از کرسی های نظریه پردازی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از حیث برگزاری کرسی های ترویجی، رده نخست را در میان مراکز پژوهشی و دانشگاه های کشور به خود اختصاص داده است؛ به همین جهت این پژوهشگاه به عنوان مرکز قابل اتکا، در سال گذشته اقدام به برگزاری نشست هم اندیشی کمیته های دستگاهی استان قم کرد.

رییس اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: رویکرد به آینده این پژوهشگاه در مقوله کرسی ها، این است که از سال 1396 مقرر شده است که کرسی های ترویجی با محدودیت توسط پژوهشکده ها و گروه ها انجام شود و تأکید بر برگزاری کرسی های تخصصی اعم از کرسی های نظریه پردازی، نوآوری و نقد است.

وی با اشاره به تفاهم نامه های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: این پژوهشگاه به ویژه از زمان ریاست حجت الاسلام والمسلمین لک زایی رویکرد تعاملی را در صدر رفتار سازمانی خود قرار داد، بنابراین اقتضایش این بود که باید با سازمان های بیرون مرتبط شویم؛ ایجاد زمینه برای ارتباط بر عهده اداره همکاری های علمی و پژوهشی است، لذا این اداره یکی از فعالیت های اصلی و ویژه خود را شناسایی، ایجاد ارتباط، پیگیری عقد تفاهم نامه و اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه ها قرار داده است که در این راستا تاکنون 80 تفاهم نامه با مراکز علمی(در سطح حوزه و دانشگاه ها در داخل و با مؤسسات و مراکز علمی خارج از کشور) به مرحله امضا رسیده است و تعدادی نیز در مرحله بررسی و ایجاد زمینه های لازم برای نهایی شدن است.

حجت الاسلام نصرتی در خصوص برگزاری همایش های علمی از سوی پژوهشگاه تصریح کرد: یکی از حوزه های فعالیتی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، همایش های علمی در سطح ملی و بین المللی می باشد؛ این پژوهشگاه تا کنون چند همایش را در سطح ملی با موفقیت برگزار کرده است.

وی با بیان یکی دیگر از فعالیت های اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در حوزه پایان نامه های ممتاز در حوزه دین پژوهشی، جشنواره پایان نامه های برتر را به صورت ادواری برگزار می کند که اولین جشنواره در سال 1388 و مرحله دوم در سال 1394 بوده و در تدارک برگزاری سومین جشنواره پایان نامه های برتر حوزه دین پژوهی در دو سال آینده هستیم.

رییس اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: در این جشنواره، پایان نامه هایی که در حوزه دین پژوهی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه رتبه مقبول و بالاتر از 19 را کسب کرده باشند، اجازه حضور در این جشنواره را دارند، مشروط به این که صاحب پایان نامه و رساله از ایده خود، یک مقاله علمی و پژوهشی قابل دفاع را تدوین و به جشنواره ارسال کند.

همایش های پیش روی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

وی گفت: همایش «دومین هفته تمدن نوین اسلامی» و مشارکت در برگزاری کنفرانس بین المللی «علوم انسانی و اسلامی» همایش های در دست انجام اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه است که در هر یک کمیسیونی را بر عهده گرفته است.

حجت الاسلام نصرتی تصریح کرد: اداره همکاری های علمی پژوهشی، دو همایش بین المللی در پیش روی خود دارد که عبارتند از کنگره بین المللی «علامه محمدحسین کاشف الغطا» و دومین همایش بین المللی «اسلام و دموکراسی».

وی به آثار پژوهشی این اداره اشاره کرد و افزود: درباره محصولات گر چه این اداره پژوهشی تعریف نشده است و ثانیا استقلال در محتواها ندارد، با این حال تاکنون 11 عنوان کتاب چاپ شده و دو عنوان آماده نشر دارد و قرار است با همکاری پژوهشکده ها و مراکز، محتوای کرسی های برگزار شده، آماده انتشار شود.

رییس اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: این اداره تا کنون محتوای هر کرسی و نشست را در قالب یک جزوه منتشر کرده که تاکنون 238 عنوان جزوه تدوین شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد آینده این اداره زمینه سازی برای ارتقای کیفی کرسی های علمی، گسترش همکاری با مراکز داخلی و شناسایی و ایجاد ارتباط با مراکز علمی در سطح بین الملل، زمینه سازی ایجاد ارتباط بین پژوهشکده ها و همایش های بین المللی و همچنین زمینه سازی برای استفاده بیشتر اعضای هیئت علمی از فرصت مطالعاتی است.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما