صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

 بهمني
1389/3/20 پنجشنبه عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: درك درست از فلسفه علم شاه كليد عبور از مرز دانش است عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: تنها زماني مي‌توانيم دانش خود را با زبان علمي گسترش دهيم كه فلسفه علم در حوزه‌هاي علميه دروني شود.

حجت الاسلام سعيد بهمني، عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و دبير كميسيون ارتقاي اثرگذاري محيطي دفتر تبليغات اسلامي در فضاي آموزشي و پژوهشي كشور، ضرورت‌ها و راهبردها، عصر هيجدهم خردادماه در مراسم اختتاميه نشست مشترك اعضاي هيأت علمي دفتر تبليغات اسلامي به ارائه گزارشي از محورهاي تصويب شده در اين كميسيون پرداخت.
وي افزود: محيط‌شناسي آموزشي و پژوهشي ديني با تأكيد بر عرصه‌هاي نقش‌آفريني دفتر تبليغات اسلامي، شناخت مزيت‌هاي نسبي درون سازماني در عرصه آموزش و پژوهش با تأكيد بر اقتضائات و الزامات، پيشنهاد ارتقاي سطح تأثيرگذاري محيطي با تأكيد بر عرصه‌هاي محيطي و ساختاري در كميسيون تخصصي ارتقاي اثرگذاري محيطي دفتر تبليغات اسلامي بررسي شد.
حجت‌الاسلام بهمني با اشاره به اهميت پژوهش‌هاي مربوط به فلسفه علوم انساني، فلسفه هنر، فلسفه فقه و مانند آن تصريح كرد: درك درست از فلسفه علم شاه كليد عبور از مرز دانش است و تنها زماني مي‌توانيم دانش خود را با زبان علمي گسترش دهيم كه اين فلسفه در حوزه‌هاي علميه دروني شود.
وي در ادامه خواستار تشكيل گروه‌هاي آموزشي براي تأمين نيروهاي مهارتي و پژوهش‌هاي تقاضامدار براساس نيازهاي مورد تقاضاي نظام مقدس اسلامي ايران شد.
عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با بيان اين‌كه آسيب‌ها و كاستي‌هاي موجود در دفتر تبليغات اسلامي برطرف شود، اضافه كرد: ترسيم نقشه علمي پژوهش با رويكرد آينده پژوهي، تأسيس سامانه مسأله‌شناسي و تحليل بازار علم و معرفت جهاني از مواردي است كه مي‌توان در دفتر تبليغات اسلامي به آن دست يافت.
وي با اشاره به ناتواني اعضاي هيأت علمي در بهره‌گيري از قرآن و حديث، گفت: ضعف روش‌مندي در مطالعات ديني يكي از مشكلات اساسي اعضاي هيأت علمي است كه ضرورت آشنايي آنان را با روش و متدولوژي مطالعات ديني دوچندان كرده است.
حجت‌الاسلام بهمني همچنين نبود سامانه نخبه‌شناسي و پرورش استعدادهاي برتر، آسيب در استانداردسازي و تعيين رتبه‌هاي علمي، كمبود در سامان اطلاع رساني آموزشي و پژوهشي، شكل نگرفتن نگاه نظام‌مند به توليد دانش و غفلت از ايجاد حلقه‌هاي ارتباطي از توليد نظريه تا كاربردي ساختن نظريه، حاكميت بيش از حد اصول و فقه و به حاشيه رفتن ساير علوم ضروري، اثربخش نبود بسياري از خروجي‌هاي پژوهش و آموزش، به حاشيه رانده شدن تبليغ و اثرگذاري بر فرهنگ جامعه و تمايل مفرط حوزه به تحصيلات تكميلي دانشگاهي را از جمله مشكلات دفتر تبليغات اسلامي برشمرد.
وي با اشاره به شناخت مزيت‌هاي نسبي دفتر با تأكيد بر اقتضائات و الزامات نيز گفت: انتساب دفتر تبليغات اسلامي به مقام معظم رهبري به عنوان بالاترين ركن نظام اسلامي و مفتخر شدن به لقب نماد روشنفكري حوزه از سوي ايشان، وجاهت حوزوي دفتر، بهره‌مندي از نيروهاي نخبه و برجسته حوزوي و دانشگاهي، پيشگامي در تأسيس و فعاليت دوره‌هاي آموزشي پژوهشي و تبليغي، محصولات و خروجي‌هاي قابل قبول نسبت به ساير نهادهاي رقيب و روند رو به گسترش تعاملات مثبت آموزشي و پژوهشي با ساير دستگاه هاي فرهنگي از جمله مزيت‌هاي اين مركز حوزوي به شمار مي‌رود.
عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي از اسلامي‌سازي علوم انساني مبتني بر مباني بينشي و روشي اسلامي با مشاركت همه مراكز صاحب صلاحيت، تعريف مخاطبان راهبردي با اولويت رسته سياست‌گذاران كلان نظام اسلامي و مقام معظم رهبري با هدف تأثيرگذاري بر جامعه نخبگان و بازنگري در ساختارها را به عنوان راهبردها و راهكاري ارتقاي سطح تأثيرگذاري محيطي دفتر تبليغات اسلامي نام برد.
وي اضافه كرد: تعيين سرفصل‌ها و دوره‌هاي آموزشي ميان رشته‌اي مرتبط با اهداف دفتر تبليغات اسلامي و تعطيلي رشته‌هاي غير ضروري و موازي، تعيين رتبه علمي دفتر در ميان سازمان‌هاي رقيب، مشاركت در تربيت ديني دانش‌آموزان كشور از طريق تدوين متون آموزشي مدارس با همكاري آموزش و پرورش و تمركز در آموزش نخبگان در سطوح عالي مي‌توان در رشد سطح تأثير اين مركز حوزوي مؤثر است.

 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما