صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم:

طلب جهیزیه سنگین شرعا و اخلاقا صحیح نیست

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با تأکید بر اینکه در بینش اسلامی تهیه لوازم خانه بر عهده مرد است تصریح کرد: شرعیات همان اخلاقیات است و این عمل افراط گونه که خانواده دختران را به زحمت می‌اندازد نه تنها شرعی بلکه اخلاقی نیز نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا به جایگاه جهیزیه ازدواج در سنت اسلامی اشاره وعنوان کرد: آنچه از نظر شرعی واجب است و بدون آن عقدی تحقق نمی‌یابد مهریه است، اما جهیزیه از چنین شرایطی برخوردار نیست و شرط عقد محسوب نمی‌شود.
وی با بیان اینکه جهیزیه شرط صحت عقد نیست گفت: از منظر اسلام اگر زن و مردی بر اصل زندگی تفاهم کردند می‌توانند به عقد ازدواج هم درآیند و در این بین لوازم اولیه زندگی را ‌به مرور زمان تهیه کنند.
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به اینکه خرید لوازم زندگی در تاریخ اسلام نیز همواره مطرح بوده است، اظهار کرد: شاهد این ماجرا، زندگی حضرت زهرا(س) است که امام علی(ع) زره و بخشی از لوازم شخصی خود را فروختند تا برای زندگی مشترک خود با حضرت زهرا(س) لوازم اولیه را تهیه کند.
وی با تأکید بر اینکه در بینش اسلامی تهیه لوازم خانه بر عهده مرد است، تصریح کرد: خانواده دختر می‌توانند در تهیه لوازم منزل فرزندان خود که تازه زندگی را شروع کرده‌اند، به آنان کمک کنند اما در تعالیم دینی و تاریخ اسلامی اجباری بر اینکه جهیزیه از سوی دختر تأمین شود وجود ندارد.
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با تأکید بر اینکه در تاریخ اسلام ضرورتی برای اینکه جهیزیه از طرف چه کسی خریداری شود وجود نداشته است، گفت: اما این امر معمولا از سوی مردان اتفاق می‌افتاده است و سنتی که امروزه بر مبنای خرید جهیزیه وجود دارد مبنای دینی ندارد.
وی با بیان اینکه سنت‌ها نباید با اساس شریعت در تعارض باشند، گفت: امروزه نه تنها خرید جهیزیه بر عهده زنان است بلکه با گسترش تجمل گرایی خانواده‌ها به عسر و حرج می‌افتند. سنت‌های هر جامعه‌ای محترم هستند اما رفتار افراط گونه در این زمینه مورد تأیید نیست.
وی با بیان اینکه از منظر شرعی مردان نمی‌توانند از زنان جهیزیه سنگین طلب کنند، اظهار کنند: شرعیات همان اخلاقیات است و این عمل افراط گونه که خانواده دختران را به زحمت می‌اندازد نه تنها شرعی بلکه اخلاقی نیز نیست. جهیزیه زنان سنت جاری در کشور خودمان است و نباید آن را گردن اسلام بیاندازیم زیرا در این زمینه حکم تأییدی و یا سلبی وجود ندارد.
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم در پایان یادآور شد: اسلام زن و مرد را به ساده زیستی و قناعت دعوت می‌کند و نباید فراموش کنیم خداوند به افراد نیازمندی که دست به ازدواج می‌زنند وعده یاری داده است، پس شایسته نیست به خاطر مهیا نبودن جهیزیه ازدواج جوانان به تأخیر افتد.
منبع:

تاریخ خبر: 1393/2/1 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 991 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو اخبار

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما