صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه شعر حوزه:

شعر حوزه هدایتگر و امیدبخش است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعر حوزه هدایتگر و امیدبخش است و این شعر به شرطی دینی خواهد بود که حضور الهی در آن مشهود باشد.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، علی جنتی در اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی شعر حوزه (اشراق) ویژه شاعران حوزوی فارسی‌زبان گفت: صحبت کردن در جمع شاعران و فرهیختگان کار دشواری است، به‌خصوص بنده که بهره‌ای از شعر نبرده‌ام و به فرموده آقای گلپایگانی جزو محرومین هستم.
وی افزود: این جشنواره به اسم جشنواره «اشراق» نامگذاری شده است و همان‌طور که مستحضرید مروج حکمت اشراق در اسلام شیخ شهاب‌الدین سهروردی است. حکمت و فلسفه‌ای که معتقد است وصول به حقیقت از طریق کشف و شهود امکان می‌پذیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت، شیخ اشراق معتقد بود همه موجودات از نور به‌وجود آمده‌اند و انوارشان به یکدیگر می‌تابد، این تابش متقابل را «اشراق» می‌گویند. بنابراین هستی غیر از نور چیزی نیست و هر چه در جهان به‌وجود می‌آید، نور است و انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه انسان فیاض است و می‌تواند از نور دیگر موجودات روشن شود، گفت: حضرت حق بخشنده نور و آفریننده جهان است؛ «الله نورالسموات والارض» نورانیت تمام انوار از فیض نور اوست و خداوند سرچشمه فیض است، لذا هرچه که در قالب وجود متجلی است، از وجود خالق احدیت سرچشمه گرفته است.
جنتی تصریح کرد: شاعر و هنرمند تا به نور وحدانیت خداوند آراسته نشود، قریحه و ذوق شاعری و آفرینندگی پیدا نمی‌کند. پس شعر در سینه شاعر و نظم در زبان او نوری است متجلی از منبع لایزال الهی که در خدمت اخلاق و فضایل الهی قرار می‌گیرد.
وی افزود: شعر حوزه هدایتگر و امیدبخش است و این شعر به شرطی دینی خواهد بود که حضور الهی در آن مشهود باشد. شعر دینی چون «نص دینی» زنده و پویاست و هر روز حرفی نو دارد؛ با تجربه نوگرایانه هستی می‌آمیزد و به تعالی دعوت می‌کند، همچنین شعر دینی اشاره به عالم برین دارد و به دنبال متجلی کردن خالق هستی‌ است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: ایرانیان در طول تاریخ همواره مورد هجوم بدخواهان بوده‌اند، اما می‌بینیم که شاعران همواره در لابه‌لای اشعار خود از صلح و رنجی که این ملت می‌برد، سخن گفته‌اند.
وی ادامه داد: شعر باید از تقابل و تعادل سازنده بین شاعر و مخاطب برخوردار باشد و زبان گویای شعر است که می‌تواند کاراترین ابزار برای فرهنگ باشد؛ چراکه شعر، جان شنونده را مخاطب قرار می‌دهد و فطرت بیدارگونه‌اش را بیدار می‌سازد.
جنتی خاطرنشان کرد: شاعران حوزه‌های علمیه از دیرباز به شعر به دیده‌ای دیگر می‌نگریسته و علم و هنر را درهم آمیخته‌اند، دغدغه‌های آیینی و اجتماعی در شعرهای آنان موج می‌زند و آلوده سطحی‌نگری‌های گاه و بیگاه نشده است.
وی گفت: جشنواره شعر حوزه همان نهال مبارکی است که سه دهه از کاشت آن در باغچه حوزه می‌گذرد و امسال در تهران به درخت پرثمره‌ای تبدیل شده که شاهد رشد بالنده آن هستیم. امیدوارم ادامه این مسیر، بشارت بازگشت شعر آیینی به جایگاه اصیل شعر باشد.
منبع:

تاریخ خبر: 1394/10/8 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 25575 تعداد بازدید امروز: 3
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما