صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

به همت پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی؛

نشست علمی مفهوم معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی برگزار شد

نشست علمی مفهوم معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی، روز پنجشنبه در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه و دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا مظاهری سیف از پژوهشگران حوزه علمیه در این نشست، مفهوم معنویت از دیدگاه اندیشه های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را تشریح کرد و در رابطه با تعریف معنویت از دیدگاه امام راحل (ره) گفت: ایشان بین بُعد مادی و معنوی تفاوت قائل هستند و انسان دارای دو بعد است و ترکیب این دو بعد می باشد که انسان را به کمال می رساند.
وی خاطرنشان کرد: معنویت یک استعداد روحی نامحدودی برای انسان است که در ارتباط با خدا می تواند شکوفا شود و کسی که این استعداد را بتواند شکوفا کند از سلامت معنوی برخوردار است.
وی اضافه کرد: معنویت عمومی و فراگیر می باشد حتی انسان های بی دین نیز معنویت دارند و این معنویت است که انسان را به دین جذب می کند و رجعت به معنویت، رجعت به دین را به دنبال خواهد داشت.
وی بیان کرد: وقتی معنویت یک استعداد نامحدود در انسان ها شد همه ابعاد زندگی انسان را دربرمی گیرد؛ هنگامی که انسان ساخته شود، همه چیز ساخته می شود و جهان را معنوی می بیند و اساسا جهان برای او یک هویت معنوی می یابد؛ معنویت درونی انسان ها آنها را در برابر حق تسلیم می کند.
مظاهری سیف تصریح کرد: برای تبلیغ دین ابتدا باید آموزه های معنوی را در جهان ترویج کنیم و آنگاه مطرح کنیم که اوج آموزه های معنوی در دین قرار دارد.
این پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه مردم ما با معنویت به پیروزی دست یافتند، گفت: حضرت امام خمینی (ره) بارها فرمودند که معنویت است که می تواند ما را به پیروزی برساند.
وی با بیان اینکه معنویت می تواند پشتوانه اخلاق باشد، تاکید کرد: اگر روح معنویت در انسان بیدار شود سلطه گری را نمی پذیرد و با تربیت معنوی مستضعفان می توانند این ساختار را بشکنند و مجاهدان راه خدا فقط با معنویت ساخته می شوند و اگر معنویت از بین برود انقلاب نیز از مسیر اصلی خود منحرف می شود.
مظاهری سیف با تاکید بر اینکه نظریه، راهنمای عمل است و اگر نظریه نداشته باشیم نمی توانیم عمل کنیم، خاطرنشان کرد: ما نیازمند نظریه پردازی و همچنین آموزش های معنوی به صورت عمومی برای اقشار گوناگون جامعه هستیم تا شناخت عمومی از معنویت در جامعه ایجاد شود.
وی تصریح کرد: ما برای اسلام که مکتب انسان سازی است قیام کرده ایم و این مساله نباید فراموش شود و مهم این است که ماهیت و هدف انقلاب اسلامی را بشناسیم.
مظاهری سیف با بیان اینکه انسان دارای دو بُعد است، گفت: یک بعد ظاهری و مادی و بعد دیگر باطنی و معنوی است و پرداختن به جنبه های باطنی و معنوی انسان را در ارتباط با خدا قرار می دهد و انواعی از سبک زندگی معنوی را به وجود می آورد.
وی تصریح کرد: زندگی معنوی نیروی بزرگی را در درون انسان جاری می سازد که با تکیه بر آن می توان بر بسیاری از نیروهای مادی و مشکلات بزرگ زندگی غلبه کرد و از این رهگذر معنویت، زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد و متحول می سازد.
منبع:

تاریخ خبر: 1394/6/2 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 9372 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو اخبار

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما