صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی خبر داد:

موسوعه ۲۰ جلدی شیخ بهایی تالیف می‎شود

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی از تالیف موسوعه شیخ بهایی در ۲۰ جلد خبر داد و گفت: بیش از یک جلد این موسوعه به مباحث تفسیر قرآن اختصاص دارد.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، حجت‎الاسلام والمسلمین علی اوسط ناطقی در گفت‌و‎گو با ایکنا گفت: این موسوعه 20 جلدی قرار است تا پایان امسال به نتیجه برسد و در اختیار علاقه‎مندان قرار گیرد.
وی ادامه داد: این پروژه علمی تقریبا از سال 1385 آغاز شده است و تاکنون 9 جلد آن برای چاپ و انتشار ارسال شده است و مابقی مجلدات نیز تا پایان سال منتشر خواهد شد.
وی اظهار کرد: این موسوعه شامل تمامی آثار شناخته شده وموجود شیخ بهایی است و برخی آثار نیز به ایشان منتسب شده ولی مشتبه است و ما آنچه را که به یقین رسیده‎ایم از شیخ بهایی است جمع‎آوری کرده و به چاپ می‎رسانیم.
ناطقی بیان کرد: مجموعه این موسوعه در 20 جلد که هر کدام شامل تقریبا 500 صفحه است گردآوری شده و در مجموع ده هزار صفحه را شامل خواهد شد.
وی افزود: این موسوعه شامل آثار حدیثی، فقهی، تفسیری و ... است و یکی از ویژگی‎های بارز شیخ بهایی در عرصه فقهی، شیوه نوین وی در بیان مسایل فقهی به فارسی است که از آن به عنوان اولین رساله فقهی فارسی یاد می‎شود اگرچه وی مجموعه فقهی کاملی ندارد.
ناطقی تصریح کرد: یکی دیگر از آثار وی مباحث تفسیری سوره مبارکه حمد و 60 آیه از سوره بقره است که البته تفسیر اندکی می‎شود، اما بیش از یک جلد موسوعه به این موضوع اختصاص داده شده است.
وی عنوان کرد: ایشان بنا بوده است تفسیر مستقلی را تالیف کند، ولی به دلایلی مطالب تفسیری وی در حد موجود بیشتر در دسترس نیست، البته حاشیه‎ای بر تفسیر بیضاوی نیز از وی باقی مانده که آن هم ناقص است.
رئیس مرکز احیای آثار اسلامی اظهار کرد: یکی از کسانی که در تنظیم مباحث حدیثی مانند درایه و غریب الحدیث و ... کار کرده است و اسناد کتب اربعه را به نظم در آورده است، شیخ بهایی است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از آثار شیخ بهایی، کشکول است که کتاب معروفی است و مجموعه مطالعات متفرقه وی و هر آنچه را مفید می‎دانسته، گردآوری و تنظیم کرده است که شامل شعر و قصه و شرح الحدیث و ... می‎شود و کار بسیار قابل توجه و با اهمیت است که در موسوعه نیز مطالب وجود دارد.
ناطقی ادامه داد: ما آثاری را که بتوانیم به صورت مستقل از موسوعه چاپ کنیم ضمن تالیف آن در موسوعه مستقلا هم چاپ خواهیم کرد مانند اربعون حدیث یا همان چهل حدیث که مستقلا چاپ می شود و کشکول نیز با توجه به جنبه آموزشی و سرگرمی آن در صورت نیاز به صورت مستقل چاپ می‎شود.
منبع:

تاریخ خبر: 1394/5/26 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 17113 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما