صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

حداد عادل:

اسلامی کردن علوم انسانی بدون ارتباط با حوزه امکان پذیر نیست

رئیس شورای تحول در علوم انسانی گفت: انقلاب کردیم تا به تمدن اسلامی برسیم و تا زمانی که به تمدن اسلامی نرسیم، ضعیف و مستضعف خواهیم ماند.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، غلامعلی حداد عادل در مراسم افتتاحیه همایش طرح ملی «گفتمان نخبگان علوم انسانی» در سالن همایش‌های بین المللی دفتر تبلیغات اسلامی اظهارداشت: امروز وقتی صحبت از تمدن اسلامی می‌شود اذهان غربی‌ها به گذشته بر می‌گردد، یعنی تمدنی که بود نه تمدنی که هست و خواهد بود.
رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی افزود: اگر امروز ما تمدن اسلامی داشتیم این همه بلا بر سر مسلمان شدن کشور بوسنی و هرزگوین نمی‌آوردند، آنها اجازه ندادند در اروپا یک کشوری به نام کشور اسلامی به وجود آید و جهان اسلام در برابر این همه کشتار سکوت کرد. تا به تمدن اسلامی نرسیم فرودست و مستضعف خواهیم بود.
وی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی و فرهنگ نرم‌افزاری ما برای نیل به تمدن اسلامی است، تاکید کرد: ما رابطه بین تمدن اسلامی و فرهنگ اسلامی را رابطه سخت افزار با نرم افزار می‌‌دانیم و تا فرهنگ اسلامی را به معنی جامع کلمه بیان نکنیم و آموزش ندهیم نمی‌توانیم به تمدن اسلامی برسیم.
عضو شورای عالی انقلاب بیان داشت: فرهنگی که ما را به تمدن اسلامی رهنمون می‌کند فرهنگ اسلامی و قرآنی است.
رئیس شورای تحول در علوم انسانی، دغدغه اصلی همه کسانی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند را این مسائل دانست که آیا می‌شود با علوم انسانی واردشده از غرب به تمدن اسلامی رسید، می‌شود بدون تفکر انتقادی نسبت به علوم انسانی غربی به تمدن اسلامی دست یافت؟
حدادعادل ادامه داد: تاریخ غرب از رنسانس به بعد ادامه یافته تاریخ دورشدن دنیای غرب از دین و ایمان است. یعنی در غرب وقتی صحبت از قرون وسطی می‌آید منظورشان یک بازه زمانی نیست، بلکه منظورشان دوران حاکمیت کلیسا و دین است و رنسانس یعنی آغاز خداحافظی با آن دوران، در این نگاه جدید، غرب از ایمان به خدا دور شده و در مقیاس اجتماعی از اداره جامعه بر اساس دین فاصله گرفته است.
وی گفت: در غرب بعد از رنسانس دو باور به وجود آمده که یکی باور تعارض میان علم و دین و دیگری تعارض میان آزادی و دین است. سیر تفکر آنها این بوده که میان انسان و خدا فاصله دارد و ما حق داریم منتقد باشیم،
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این توضیحات تصریح کرد: ما حق داریم احتمال ناسازگاری بین علوم انسانی غربی موجود در دانشگاه‌ها را با فرهنگ اسلامی بدهیم،  ما حق داریم منتقد باشیم و این حق را هیچ کسی نمی‌تواند از ما بگیرد.
حدادعادل با بیان اینکه کسی نمی‌تواند ما را اجبار کند که مثل غربی‌ها فکر کنیم، اظهارداشت: ما می‌خواهیم آنچه را که فکر و استدلال می‌کنیم را به عنوان مبنای علوم قرار دهیم و بر این اساس می‌خواهیم تعارض‌های علوم انسانی غربی را بررسی کنیم، پس انتقاد از علوم انسانی غربی حق ماست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور به دست فارغ التحصیلان دانشگاهی اداره می‌شود، افزود: مسئله دانشگاه یکی از مسائل اساسی در انقلاب اسلامی است و سرنوشت انقلاب از سرنوشت دانشگاه جدا نیست.
وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم انقلابی در سی و چند سال پیش اتفاق افتاده و اسم حکومت پهلوی به جمهوری اسلامی تغییر یافته است و کار تمام شد! اینکه امام راحل بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کردند یک دیدگاه بسیار بنیادی بود.
استاد دانشگاه های تهران خاطرنشان کرد: برخی از شعارها هر چه می‌گذرد عمیق‌تر نمود پیدا می‌کند و شعارهای «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «وحدت حوزه و دانشگاه» از این قبیل شعارها است.
حدادعادل با بیان اینکه فاصله گرفتن از وحدت حوزه و دانشگاه به معنای رفتن به سوی سکولاریسم است، گفت: برخی گروه‌های سیاسی حاضر در کشور که دارای انحرافات سکولاریستی در تفکر آنها وجود دارد هیچ عنایتی به وحدت حوزه و دانشگاه نشان نمی‌دهند و وقتی ۲۷ آذر می‌رسید وحدت حوزه و دانشگاه برای آنها اهمیتی نداشت.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اداره جامعه را نیازمند حل مشکلات به شیوه علمی و منطقی دانست و افزود: ما برای اداره جامعه و اثبات توانایی نظام جمهوری اسلامی فقط به پزشک و مهندس احتیاج نداریم، بلکه احتیاج ما در درجه اول به متخصصان علوم انسانی است.
حداد عادل ادامه داد: ما اگر مهندس و پزشک کمبود داشته باشیم می‌توانیم از کشورهای خارجی تامین کنیم، ولی در مسائل فرهنگی و علوم انسانی نمی‌توانیم از کشورهای دیگر کارشناس استخدام کنیم.
رئیس شورای تحول در علوم انسانی تاکید کرد: ما بدون متخصص علوم انسانی نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم.
وی با بیان اینکه علوم انسانی برای عده‌ای که فن سالار هستند مهم نیست، افزود: تمدن اسلامی، فرهنگ اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، هویت، انواع مسائل اجتماعی و خانواده، آسیب‌های اجتماعی، توجه به تاریخ، محیط زیست، مصرف، عناوینی که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب کردند و... از جمله مواردی است که هیچ کسی به جزء متخصصان علوم انسانی نمی توانند آن را تحلیل و پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: علوم انسانی موجود در دانشگاه‌های ما از غرب آمده و دانشگاه ما بر اساس الگوهای غرب طراحی شده است، وقتی خواستند در ایران دانشگاه تاسیس کنند سراغ شیوه‌های علم آموزی حوزوی ما نبودند، بلکه به این شیوه‌ها بی‌اعتنایی کردند و بعد الگوی دانشگاه‌های غربی را وارد ایران کردند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با عضویت ۲۰ نفر تشکیل شده و این شورای در طول سال‌های گذشته بیش از ۱۰۰ جلسه برگزار کرده است.
حدادعادل افزود: این شورا از میان رشته‌های مختلف علوم انسانی ۱۵ رشته را اولویت داده که تحول و ارتقای علوم انسانی در درجه اول در این رشته‌ها صورت گیرد.
وی این رشته‌ها را روانشناسی، علوم تربیتی، حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، تاریخ، مطالعات زنان، فلسفه، کلام جدید، زبانهای خارجی، هنر، معماری، فرهنگ و ارتباطات، مدیریت و علوم اجتماعی اعلام کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در کنار این رشته‌ها کارگروه دیگری به آموزش‌های علوم انسانی در رشته علوم انسانی مدارس قبل از دانشگاه ایجاد شده و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه در قالب این ۱۶ کارگروه با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی همکاری می‌کنند.
حدادعادل، اسلامی کردن، بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی علوم انسانی را از اهداف این شورای بیان کرد و افزود: مراد ما از تحول و ارتقای علوم انسانی این است که علوم انسانی بومی، کارآمد و روزآمد داشته باشیم.
استاد دانشگاه های تهران گفت: میدان عمل را در چهار بخش برنامه‌های درسی، استادان، دانشجویان و پایان نامه‌ها و مجلات پژوهشی تقسیم کردیم.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، تکیه و تاکید این شورا در سال‌های اخیر را در زمینه برنامه‌ها و متون درسی دانست و افزود: تاکنون بیش از دو هزار جلسه در این ۱۶ کارگروه برگزار شد.
حدادعادل گفت: تحول در هر رشته‌ای را در درجه اول به استادان همان رشته واگذار کردیم و از آنها خواستیم که اگر در برنامه آموزشی نظری دارند ارائه دهند.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۲۵ برنامه را تصویب کردیم و این تعداد حدود ۵ درصد برنامه‌هایی است که باید تصویب کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مرحله بعد از تصویب برنامه‌ها را تالیف کتاب بر اساس مبانی اسلامی بیان کرد و از پیش بینی تالیف حدود ۷ هزار عنوان کتاب درسی خبر داد و افزود: به عنوان یک اقدام ضروری درصدد هستیم یک کتاب درسی به نام «انسان شناسی اسلامی» را که شایسته علوم انسانی دانشگاه‌ها باشد تالیف کنیم که به عنوان کتاب درسی عمومی همه رشته‌های علوم انسانی معرفی شود و امیدوارم این کار چند ماه آینده شکل بگیرد.
وی نقد مبانی انسان شناسی غربی را عنوان کتاب دیگری دانست که در دست تالیف قرار خواهد گرفت و افزود: در صدد هستیم چند دیدگاه و گفتمان حاکم بر انسان شناسی غربی را که بین انواع رشته‌های غربی مشترک است نقد کنیم تا دانشجوی ما نگاه انتقادی نسبت به غرب و نگاه معرفتی به اسلام پیدا کند.
وی ادامه داد: گروه‌های ضدانقلاب بیشتر از نیروهای انقلابی اهمیت تحول در علوم انسانی را درک می‌کنند و ذره‌بین گذاشتند که اگر یک کلمه جابجا شد، غوغا کنند، اینها مجله، کتاب و وبگاه در داخل و خارج دارند و در خارج، انجمن تشکیل دادند.
حدادعادل تاکید کرد: به شورای عالی انقلاب پیشنهاد دادیم که پژوهشگاه مطالعات راهبردی تحول در علوم انسانی تاسیس شود تا عده‌ای در این زمینه کار کنند نه اینکه تعدادی از جلسات مختلف وارد این جلسات شوند و بعد بروند.
وی در تبیین سیاست‌های تحول در علوم انسانی گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، مراد ما از تحول در علوم انسانی مردود دانستن همه آن چیزی که در علوم انسانی غربی است، نیست.
این نماینده مجلس گفت: تحول در علوم انسانی جلوه متعالی از تحقق شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است، این استقلال محقق نخواهد شد مگر اینکه دیدگاه انتقادی نسبت به علوم انسانی غربی داشته باشیم.
وی بر لزوم تشکیل حلقه‌های دانشجویی به تناسب ۱۵ گروه مورد نظر شورای تحول در علوم انسانی تاکید کرد و افزود: ما در شورای تحول، خودمان را از حوزه جدا نمی‌دانیم و معتقدیم اسلامی کردن علوم انسانی بدون ارتباط با حوزه امکان پذیر نیست.
حداد عادل در پایان سخنان خود ضمن تشکر از اجرای طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی خواستار استمرار این طرح در طول سال شد.
منبع:

تاریخ خبر: 1394/6/2 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 24842 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما