صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

پیدایش مدگرایی حاصل تضعیف هنجارها است

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: اصل مدگرایی زمانی به وجود می‌آید که ما هنجار‌هایمان را از دست داده باشیم و اگر هنجار‌ها و ارزش‌های ما ضعیف نشده باشد با این ضد هنجار‌ها مبارزه می‌کند.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی به نقل ازمجله سبک زندگی اسلامی، حجت الاسلام ابراهیم فتحی با اشاره به پدیده مدگرایی، اظهار کرد: حس زیبایی و زیبا‌شناسی در فطرت انسان نهادینه شده است که بسیار مطلوب است و مد درواقع نماد و شعار است که می‌خواهد یک حرف را بیان کند و همانطور که شعار دادن، نشانه حرف یک گروه خاص است، مد نیز همین پیام را دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان پیام های مدها، افزود: هر مد و نوع لباس حاوی یک پیام خاص است؛ اگر به لباس پلیس به عنوان یک مد نگاه کنیم، می‌بینیم که حاوی پیام نظم و قانونمندی است.
این جامعه شناس با اشاره به کلام پیامبر اکرم(ص)، تصریح کرد: حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: کسانی که خودشان را شبیه یک قوم و گروه نمایش می‌دهند از آن قوم می‌شوند، بنابراین باید توجه داشت، فردی که از یک مد پیروی می‌کند، به هویتی می رسد که مد برای او تصمیم گیرنده باشد.
وی با تاکید به نظریات جامعه شناسان، عنوان کرد: زیمل، جامعه‌شناس آلمانی درباره مد گرایی می‌گوید مد، یک فرآیند است که بر اساس کشمکش طبقات متضاد حاصل می‌شود، به عنوان مثال ثروتمندان که دارایی و ثروت بیشتری دارند یک گفتمان خاصی دارند حتی نوع پوشش، گفتار و لباسشان متمایز از افراد متوسط است، حال، فردی که در پی مدگرایی و الگو گیری از این فرد است در واقع شاید وضع مالی خوبی هم ندارد اما می‌خواهد شبیه یک فرد پولدار عمل کند که در این میان در کشمکش با نقاط متضاد قرار گرفته است و با آن موضع می‌گیرد.
حجت الاسلام فتحی با بیان وجود گفتمان های جدید در جامعه، گفت: اکنون در جامعه گفتمان‌های جدیدی به وجود می‌آیند و مد‌های جدید را به عنوان ناهنجاری منتشر می‌کنند که این به فرهنگ کشور ما بر می‌گردد؛ اگر یک مد بر اساس فرهنگ کشور ما پذیرفته شود دیگر ناهنجار نیست، اما اگر بر اساس هنجار‌ها و آموزه‌های ما پذیرفته شده نباشد ناهنجاری است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم درباره چگونگی شکل گیری نا‌هنجاری‌های اجتماعی، افزود: فردی که می‌خواهد مدگرایی را ترویج دهد ابتدا در باور و اعتقادات مخاطب رخنه می‌کند و وقتی باور و ارزش‌های فرد تغییر کرد، پذیرش مسئله برایش راحت‌تر می‌شود، و در این میان نقش تبلیغاتی رسانه‌ها را نباید فراموش کرد، به عنوان مثال یک برند درباره کالایی تبلیغ می‌کند و باور مخاطب را برای استفاده از آن کالا متقاعد می‌کند، در همین راستا رسانه‌ها به تبلیغ آن محصول می‌پردازند و پذیرش آن کالا برای مخاطب سریع‌تر صورت می‌گیرد.
این جامعه شناس با بیان رواج مدگرایی‌های منفی در جامعه، تصریح کرد: اصل مدگرایی زمانی به وجود می‌آید که ما هنجار‌هایمان را از دست داده باشیم، و اگر هنجار‌ها و ارزش‌های ما ضعیف نشده باشد با این ضد هنجار‌ها مبارزه می‌کند.
وی درباره علل شیوع مد گرایی در بین جوانان،عنوان کرد: باید در نظر داشت که علل مد گرایی به دو چیز بر می‌گردد، اول تضعیف شدن هنجار‌ها و ارزش‌های خودمان و دوم سود طلبی تبلیغ کننده مد، که باعث می‌شود این مد‌ها بوجود آید.
حجت الاسلام فتحی با تاکید به مخالفت اسلام با هنجار شکنی ها، خاطرنشان کرد: اسلام با مد و تجدد مخالف نیست، اما مدی که ارزش‌های دینی ما را زیر سوال ببرد را نمی‌پذیرد، و باید ارزش‌های معنوی را تقویت کنیم تا در برابر این ناهنجاری‌ها مقابله کنیم.
منبع:

تاریخ خبر: 1393/1/20 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 902 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو اخبار

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما