صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

برگزاری نشست علمی مطالعات قرآنی در آمریکا در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

نشست علمی مطالعات قرآنی در آمریکا توسط گروه پژوهشی تفسیر و علوم قرآنی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با همکاری مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد در محل اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، این نشست  با هدف تشریح مطالعات قرآنی در آمریکا و با حضور محققان و پژوهشگران و اعضای هیات علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد؛ توسط خانم دکتر تحسین ثاور استاد مطالعات دینی کالج بارد آمریکا برگزار گردید.
وی در ادامه جلسه به بررسی موضوع پرداخت و گفت: اغلب مطالعات در آمریکا در ساحت قرآن کریم بر اساس منابع اهل سنت است  در نتیجه این گونه مطالعات از فلسفه و عرفان که در شیعه جایگاه ویژه ای دارندبه دور است و یکی از مهمترین علل کم توجهی به دیدگاه های شیعه در مطالعات قرانی این است که این منابع به زبان فارسی است.
وی در ادامه گفت: تحقیقات قرآنی در سالهای 1990 –19970 میلادی بیشتر بر حجیت و اعتبار قرآن کریم محوریت یافته بود و در سالهای 1990-2000 میلادی بر بررسی قران از دید گاه مسلمانان متمرکز شد.
استاد مطالعات دینی کالج بارد آمریکا در ادامه افزود : آکادمی مهم در آمریکا در حوزه  مطالعات قرآنی فعالیت دارند یکی آکادمی دین در آمریکا (American academg of religion ) است و موضوعات مورد بحث این آکادمی عبارتند از :ترجمه قرآن، قرآن و جنبش جنسیتی بین زن و مرد ؛ قرآن به عنوان یک منبع ادبی ؛ قرآن و مراسم دینی  می باشد و دومین مرکز انجمن بین المللی مطالعات قرآنی(IQSA ) است که این مرکز برروی متن قرآن کریم و ارتباط آن با سایر منابعی که در زمان نزول قرآن کریم وجود داشته است تمرکز دارد.مجله معروف «مطالعات قرآنی»Jornal of Quranic Studiesنیز در حوزه تحقیقات قرآنی بسیار فعال است و در اروپاو آمریکا به عنوان یک منبع معتبر مورد استفاده پژوهشگران قرار می گیرد.
وی در بخش دوم صحبت های خود در باره تفسیر «حقایق التاویل فی متشابه التنزیل» سید رضی رحمه الله علیه پرداخت و گفت سید رضی افزون بر اینکه شاعر بود و بر زبان عربی کاملا مسلط بود، ارتباطات خوبی با اهل سنت و سایر فرقه ها داشت. وی در ادامه افزود: یکی از آیاتی که در این تفسیر ایشان به عنوان متشابه مورد بررسی قرار گرفته ؛ آیه مباهله است. سید رضی در تفسیر این آیه به جای بحث کردن درباره طهارت اهل بیت، بیشتر به شفاف سازی معنی آیه پرداخته و در تفسیر "انفسنا" با طرح این سوال که پیامبر نمی تواند خودش را دعوت کند؛ در  پاسخ گفته است که منظور از این واژه امیرالمومنین حضرت علی (ع) است و برای این مطلب سه دلیل قرآنی، شاهدشعری و شاهد تاریخی ارائه کرده است.
تحسین ثاور در پایان نتیجه گیری کرد که روش سید رضی روشن می کند که او از گرامر و نظام ادبی قرآن به عنوان مرجعی در فهم و تفسیر قرآن کریم بهره برده و نگاه های مذهبی خود را در تفسیر دخالت نداده است .
شایان ذکر است در پایان این نشست علمی، خانم دکتر تحسین ثاور به پرسش های حاضرین در جلسه پاسخ دادند.
منبع:

تاریخ خبر: 1394/6/2 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 9958 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو اخبار

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما