1. هدف اصلی همایش تصوف، نگاه علمی و انتقادی است/ لزوم همفکری جمعی حوزویان برای مقابله با جریان های انحرافی

    رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم همفکری جمعی حوزویان برای مقابله با جریان های انحرافی، از برگزاری همایش تصوف شاخصه ها و نقد ها در مهرماه سال جاری خبر داد.

  2. چهره سازی چهره‌آرائی، حیله صوفیه برای ترویج خود/ روایت امام صادق(ع) در دشمن دانستن صوفیان

    مرجع عالیقدر شیعه با تصریح بر باطل بودن عقاید صوفیانه گفت: یکی از حیله های صوفیان برای ترویج عقاید خود، چهره سازی و سرقت روایات به نام بزرگان خود بوده است.

  3. تبليغ اساس کار روحانيت است

    رئيس دفتر تبليغات اسلامي شعبه جنوب شرق کشوردر جمع مبلغين اعزامي ماه محرم گفت: اساس کار روحاني و طلبه تبليغ دين است.

  4. هدف فعلي ما نهادينه کردن فرهنگ مسأله محوري در دفتر تبليغات اسلامي

    دبير شوراي راهبري قطب هاي فکري و فرهنگي دفتر تبليغات اسلامي گفت: نيازمند تعريف وظايف جديد ناظر به اجرا در سامانه قطب ها هستيم.

  5. بحران پيش رو؛ جابجايي مرجعيت علوم اسلامي از ايران به خارج از کشور است

    رئيس ميز توانمندسازي و توسعه علوم اسلامي دفتر تبليغات اسلامي گفت: علوم اسلامي توان کافي براي پاسخگويي به نيازهاي جامعه را ندارد و در حال حاضر مرجعيت علمي در زمينه اين علوم به خارج از ايران منتقل شده است.

  6. دوره آموزشي ويژه خانواده هاي طلاب برگزار مي شود

    مرکز آموزش هاي کاربردي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، در سال تحصيلي 1397-1398 از خانواده طلاب و روحانيون واجد شرايط جهت شرکت در دوره آموزشي همسران مبلغان ثبت نام بعمل مي‌آورد.

  7. اعلام فراخوان پنجمین سوگواره مجازی بلاغ در فضای مجازی

    فراخوان پنجمین سوگواره مجازی بلاغ با شعار «مشی انقلاب حسینی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی» از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

  • آخرین اخبار
  • گزارش تصویری

هدف اصلی همایش تصوف، نگاه علمی و انتقادی است/ لزوم همفکری جمعی حوزویان برای مقابله با جریان های انحرافی
رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم همفکری جمعی حوزویان برای مقابله با جریان های انحرافی، از برگزاری همایش تصوف شاخصه ها و نقد ها در مهرماه سال جاری خبر داد.

چهره سازی چهره‌آرائی، حیله صوفیه برای ترویج خود/ روایت امام صادق(ع) در دشمن دانستن صوفیان
مرجع عالیقدر شیعه با تصریح بر باطل بودن عقاید صوفیانه گفت: یکی از حیله های صوفیان برای ترویج عقاید خود، چهره سازی و سرقت روایات به نام بزرگان خود بوده است.

پيشينه انقلاب و جمهوري اسلامي به مدنيت ديني ايراني بر مي گردد
نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي پيشينه انقلاب و جمهوري اسلامي را مدنيت ديني ايراني عنوان کرد و گفت: پشتوانه آن مکتب ديني مدني اسلام است.

توسعه علوم و معارف قرآن کريم پس از انقلاب اسلامي تبيين شد
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران گفت: اگر ما به پيشينه علوم قرآني توجه کنيم، کارهاي حوزه علميه بعد از انقلاب در حوزه علوم قرآني افتخار آميز است.

نشست «ولايت فقيه و امامت و رهبري» برگزار شد
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در تبيين ولايت فقيه در ديدگاه امام خميني(ره) گفت: در ديدگاه امام راحل، رهبري و تشکيل دولت دو عنصر متفاوت است که رهبري انتصابي و دولت انتخابي و مبتني بر رأي مردم است.

نشست «انقلاب اسلامي و توسعه فلسفه سياسي» برگزار شد
نشست «انقلاب اسلامي و توسعه فلسفه سياسي» از سلسله نشست هاي چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

تضمين آزادي در قانون اساسي/ آزادي معقول مهمترين هديه دين به يک ملت
در نشست «انقلاب اسلامي و آزادي» ضمن تشريح مباني ديني و قانوني آزادي در انقلاب اسلامي، ارائه دهندگان به تبيين ظرفيت ها، چالش ها، راهبردها و نمونه هاي آزادي در انقلاب اسلامي پرداختند.

شماره 162 ماهنامه «سنجاقک» منتشر شد
يکصد و شصت و دومين شماره ماهنامه سنجاقک ويژه شهريورماه 97 منتشر شد.

شماره 342 ماهنامه «سلام بچه ها» منتشر شد
سيصد و چهل و دومين شماره ماهنامه «سلام بچه ها»، ويژه شهريورماه 97 به چاپ رسيد.

نشست توجيهي «بازشناخت اهميت جايگاه طراحي صنعتي در سبک زندگي» برگزار مي شود
رئيس اداره فرهنگي و تبليغي و آموزشهاي کاربردي نمايندگي تهران از برگزاري نشست توجيهي «بازشناخت اهميت جايگاه طراحي صنعتي در سبک زندگي» در مراکز حوزوي تهران به همت اين دفتر خبر داد.

آرم دفتر

*مقدمه

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بدو پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل گردید و از آغاز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی(16 اردیبهشت ماه 1358 ه.ش) با گذشت 38 سال با افزایش مستمر توانایی های خود و با ایفای نقش واسط میان حوزه های علمیه، نظام و نهادهای مردمی تلاش برای رفع نیازهای دینی و فرهنگی، جایگاه ویژه ای در میان سازمان های متولی فعالیت های فرهنگی کشور پیدا کرده است.


*دفتر تبلیغات اسلامی از منظر امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

حضرت امام خمینی(ره):

تاکنون دفتر مذکور(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، خدمات شایان تقدیری به اسلام و جمهوری اسلامی و حوزه های علمیه نموده است که باید از آن تشکر نمود.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی):

دفتر تبلیغات بدون شک از برکات و تفضلات الهی است، هم بر حوزه علمیه و هم بر ملت ایران.
- دفتر تبلیغات اسلامی از نظر من نماد روشنفکری حوزه است.
- در مورد آزاد اندیشی که اساس کار است، امید زیادی به دفتر تبلیغات است.
- این جانب امید زیادی به آن دفتر و تلاش همه جانبه آن بسته ام و انتظار دارم و دعا می کنم که این امیدها با تلاش دسته جمعی و برنامه ریزی حضرات آقایان برآورده گردد.


*تاسیس

‫این دفتر در آغاز با نام «دفتر تبلیغات امام»؛ و سرانجام با عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» شروع به فعالیت نمود و به عنوان نهاد پیش گام ‫در عرصه های نو و پاسخگو به نیازهای نظام و جامعه اسلامی شناخته شد و هم اکنون به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش های انقلابی و ‫تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی می پردازد و اولین نهاد فرهنگی می باشد که ‫به تدوین و تصویب بیانیه ماموریت و سند چشم انداز بیست ساله خود همت گمارده ‫است.
‫دفتر تبلیغات اسلامی، که از سوی مقام معظم رهبری- مد ظله العالی- به عنوان‫ «نماد روشنفکری حوزه» معرفی گردیده، خود را در افق چشم انداز بیست ساله کشور‫ به عنوان «اصلی ترین تامین کننده نیازهای معرفتی و انسانی(نرم افزاری) عرصه ‫فرهنگ، جهت توسعه و تعمیق دین مداری» تعریف کرده است. همچنین «نظریه پردازی و اندیشه سازی در عرصه علوم و معارف اسلامی به منظور تامین نیازهای فکری جهان معاصر» از دغدغه های این مرکز علمی و فرهنگی می باشد.

*اهداف:

دفتر تبليغات اسلامي با محور قرار دادن معارف قرآن و مکتب اهل بیت(ع) و مرزبانی فکری ـ فرهنگی از حریم ولایت فقیه در سایه آرمان های امام خمینی(ؤه) و اندیشه های بلند مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و دستاوردهای انقلاب اسلامی اهداف ذیل را دنبال می کند.

اهداف کلی:
الف) تبیین، تبلیغ و گسترش باور، بینش و ارزش های اسلامی و انقلابی
ب) تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی

اهداف علمیاتی:

الف) حضور و مشارکت در مراجع سیاست گذاری و برنامه ریزی تبلیغی و علمی کشور به منظور تأمین نیازهای فکری ـ دین مدیریت کلان نظام
ب) شناخت مداوم مخاطبان و بازیابی نیازها و معضلات فرهنگی نظام و اقشار جامعه برای هدفمندی و کارآمدسازی تبلیغات اسلامی و پژوهش های دینی
ج) ارائه آموزش های مورد نیاز برای تربیت فضا در عرصه تبلیغات اسلامی و فعالیت های پژوهشی دینی
د) جذب و ساماندهی و اعزام روحانیون مورد نیاز داخل و خارج از کشور و مرکز ذی ربط و تأمین محتوای تبلیغی برای آنان
ه) تلاش و همکاری در جهت تولید و عرضه منشورات مکتوب، محصولات دیداری و شنیداری، نرم افزارها و پایگاه های اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی با بهره گیری از ذخائر علمی ـ فرهنگی حوزه های علمیه

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای ارتقای کیفیت فعالیت ها و بهره وری در تحقق اهداف خود موارد زیر را مورد اهتمام جدی قرار می دهد:
1) حفظ و تقویت صفات متمایز دفتر شامل: نوگرایی و نواندیشی پیشگامانه در فعالیت های دینی، توجه به عرصه های دارای خلا، نو شدن سازمانی و توانایی بسیج نیروهای مستعد حوزوی در عرصه های تحقیق، آموزش، تبلیغ
2) کوشش در جهت بهبود شیوه های پاسخ گویی به نیازها و خواسته های مخاطبان از طریق بهره گیری از روش ها و فناوری های روزآمد در قالب های هنری مؤثر و تأکید بر بهینه سازی روش های سنتی
3) عدم تصدی گری در امور خدمت رسانی و عدم ورود به حیطه های دارای متولی توانمند


*تحول و پیشرفت(رویکردها، عرصه ها و فعالیت ها)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، با سه دهه فعاليت مداوم در عرصه فرهنگ ديني، با تكيه بر خاستگاه حوزه‌اي و بهره‌گيري از رهنمودهاي گران‌سنگ حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله العالي) و با تکیه بر مجموعه منابع انسانی حوزوی و دانشگاهی فاضل، نواندیش و ارزش گرا در منظومه آموزش، پژوهشی و تبلیغی و مؤسسات وابسته ای، چون پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و بوستان کتاب حضور پیشگام و مؤثر خود را در عرصه های مختلف به اثبات رسانده به گونه ای که در بسیاری از مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر مشارکت فعال دارد  و با تکیه بر این که «تولید و ترویج تفکر و فرهنگ دین محور، باید متصل به خاستگاه تاریخی آن یعنی حوزه های علمیه و روحانیت باشد»، محورهای اصلی زیر را مورد اهتمام جدی قرار داده است:
* ظرفیت سازی
* هوشمندی محیطی(از طریق ارتباط با سایر سازمان های نظام و همچنین اجرای پژوهش های مدون)
* جدیت در تعمیق محتوایی
* اهتمام مضاعف با اولویت عرصه فرهنگ
* برخورداری از نگرش فرابخشی
* انسجام بخشی ساختاری و تسهیل فرآیندی
بر این اساس، دفتر تبلیغات اسلامی با هویت نهادی حوزوی، انقلابی، فرهنگی، تبلیغی، علمی، پژوهشی، آموزشی و انتشاراتی و مطبوعاتی و با ایفای نقش واسط فعال میان حوزه های علمیه و نظام اسلامی و نیازهای دینی جامعه با شجره طیبه ای در عرصه فرهنگ بدل گشته و ثمرات فراوانی عرضه می نماید.
آن چه در پی خواهد آمد، مروری گذرا بر ظرفیت ها، رویکردها؛ آثار و فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی می باشد.


*بیانیه مأموریت

دفتر تبلیغات اسلامی با محور قرار دادن معارف قرآن و مکتب اهل بیت(ع)، دفاع از حریم تشیع  در عرصه گفت گوی ادیان و مذاهب، مرزبانی فکری و فرهنگی از آرمان های امام خمینی(ره)،والتی فقیه و نظام اسلامی، پاسداشت میراث گرانسنگ حوزه، نواندیشی و نوآوری، تضارب افکار و آینده نگری اقدام به تدوین بیانیه مأموریت خود کرده است. در فراز مقدماتی این بیانیه آمده است:
«دفتر تبلیغات اسلامی، نهادی حوزوی، انقلابی، تبلیغی و علمی است که با ایفای نقش واسط فعال میان حوزه های علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش های اسلامی و انقلابی و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی می پردازد».


*محورهای مهم بیانیه:
بند 1: «حضور و مشاركت در مراجع سياست‌گذاري و برنامه ريزي تبليغي و علمي كشور به منظور تأمين نيازهاي فكري-ديني مديريت كلان نظام»
بند 2: «شناخت مداوم مخاطبان و بازيابي نيازها و معضلات فرهنگ ديني نظام و اقشار جامعه براي هدف‌مندي و كارآمدسازي تبليغات اسلامي و پژوهش‌هاي ديني»
بند 3: ارائه آموزش‌هاي مورد نياز براي تربيت فضلا در عرصه تبليغات اسلامي و فعاليت‌هاي پژوهشي ديني»
بند 4: نظريه‌پردازي و انديشه‌سازي در عرصه علوم و معارف اسلامي به منظور تأمين نيازهاي فكري ديني جهان معاصر.
جذب، ساماندهی و اعزام روحانیون مورد نیاز داخل و خارج کشور به نهادها و مراکز ذی ربط و تأمین محتواهای تبلیغی برای آ«ان، تلاش و هم کاری در تولید و عرضه منشورات مکتوب، محصولات دیداری و شنیداری، نرم افزارها و پایگاه های اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی با بهره وری از ذخائر علمی فرهنگی حوزه های علمیه، حمايت و ارائه تسهيلات زيرساختي و مالي در موارد لزوم براي فعاليت‌هاي تبليغي، آموزشي و پژوهشي در حوزه فرهنگ ديني از دیگر مواردی است که در این بیانیه به آن توجه شده است.


*سند چشم انداز بيست ساله دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

به ياري خداوند متعال و با استعانت از عنايات حضرت ولي عصر(عج) دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، به عنوان نماد روشنفكري حوزه در افق چشم‌انداز بيست ساله نظام، تصویر آینده خود را با رویکردی فعال و پویا و با هوشمندی نسبت به چالش های پیش رو و معطوف به توسعه دین مداری در جامعه(که از ضرورت های تمدن سازی اسلامی و لازمه تحقق چشم انداز بیست ساله نظام است) ترسیم نموده است به گونه ای که مهم ترین فراز اصلی آن «اصلي‌ترين تأمين كننده نيازهاي معرفتي و انساني (نرم‌افزاري) عرصه فرهنگ جهت توسعه و تعميق دين‌مداري می باشد.»
همانطور که از متن سند چشم انداز بر می آید، نظریه پردازی و الگو سازی برای نظام از وظایف اصلی دفتر تبلیغات اسلامی به شمار می آید. در این راستا دفتر در چشم انداز فوق ویژه های زیر را خواهد داشت:
- همگرا و تحول‌آفرين در حوزه‌هاي علميه، نظريه پرداز و الگوساز براي نظام اسلامي و هدايتگر و پاسخ‌گويِ اقشار و گروه‌هاي اجتماعي در گستره مسائل ملي و فراملي؛
- فعال، جريان‌ساز و مصونيت بخش در برابر چالش‌هاي فرهنگي؛
- توانمند و پيشرو در شناخت عيني و علت شناسانه نيازهاي مخاطبان؛
- پيشگام در عرضه فرآورده‌ها و خدمات نوآمد، بهنگام و اثربخش؛
- برخوردار از سازماني پويا، دانش محور، ولايت‌مدار، ارزش‌گرا و قانون‌مند؛
- متكي بر منابع انساني متعهد، دانشور، خلاق، آينده‌نگر، سازمان‌پذير و انقلابي.


*تشکیلات

دفتر تبلیغات اسلامی متشکل است از 4 معاونت (آموزش، پژوهش، فرهنگی و تبلیغی، منابع انسانی و پشتیبانی)، 3 اداره کل (حوزه ریاست، حراست و حفاظت، دفتر پژوهش های خاص)، 9 مؤسسه و مرکز وابسته(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، صندوق قرض الحسنه، مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، مؤسسه بوستان کتاب، مؤسسه فرهنگی فردوس وسف، مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین، مؤسسه آموزش علامه مجتهدی) و سه شعبه (اصفهان، جنوب شرق، خراسان) و 2 نمایندگی در تهران و خوزستان.


 

آخرین رویدادها

خدمات الکترونیک

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما